Cusco, Sacred Valley en Lima

De volgende dag besloten we om lekker uit te slapen. Na een laat ontbijt gingen we weer de stad in om parades te kijken (het verveelde nog steeds niet ūüėČ ). We bezochten ook de kathedraal en de Jezuiten-kerk. Daarna gingen we op souvenir-jacht en lunchten bij een restaurantje aan Plaza de Armas met uitzicht op… de parades :D.¬†‘s Avonds aten we bij Jack’s cafe, een gezellig internationaal restaurant waar veel reizigers kwamen.¬†

Zaterdagochtend keken we even naar de paradevariant waarbij ook praalwagens mee reden. Daarna kochten we een ‘boleto turistico’: een toegangsbewijs voor een aantal inka-sites in Cusco en de Sacred Valley. Allereerst gingen we naar Sacsaywaman (onder toeristen ook weDSC05999l bekend onder de naam ‘sexy woman’). Het was een flinke klim naar de enorme ru√Įne. Tegenwoordig is er nog maar 20% over van wat oorspronkelijk een religieus en militair complex is geweest. De Spanjaarden hebben het complex vernield en de stene
n gebruikt voor het bouwen van hun eigen huizen in Cusco. Desondanks krijg je wel een beetje een indruk van hoe groot en groots het geweest moet zijn. Ongelooflijk hoe ze de enorme stenen hebben kunnen versjouwen om dit bouwwerk te maken! Op het exercitieveld van Sacsaywaman wordt ieder jaar op 24 juni de hoofdceremonie van Inti Raymi gehouden.  Vandaar dat ze er al tribunes aan het opbouwen waren toen wij de site bezochten.
We wandelden weer naar beneden, lunchten bij Mama Oli en gingen verder op souvenirjacht. Aan het einDSC06024de van de middag bezochten we Qorikancha. Qorikancha is gebouwd halverwege de 15e eeuw en was ooit de rijkste tempel in het Inka-rijk, met muren bekleed met puur goud en zilver. Begin 16e eeuw werd de tempel nagelaten aan de¬†Dominicanen die later bovenop de ru√Įnes een kerk en klooster hebben gebouwd. Voordat de Spanjaarden Qorikancha leegroofden en het goud en zilver van de muren smolten, stonden er allerlei gouden beelden, altaars en andere schatten, en werd er ritueel verbrand voedsel geofferd aan de gemummificeerde lichamen van eerdere Inka koningen. Toen we bij Qorikancha waren, was toevallig op dat moment de generale repetitie voor de Inti Raymi ceremonie aan de gang. Toch mooi om dat ook nog even mee te pikken :)! Die avond aten we bij een Indiaas restaurant, en gingen op tijd naar bed. Want de volgende dag gingen we op pad met een tour.

Zondagochtend werden we om 8.45u opgehaald met een busje en vertrokken met een busje naar Moray en de Salinas in de Sacred Valley. Moray is eIMG_1257en soort amphitheater-achtig cirkelvormig terras waarop de Inka’s op verschillende niveaus, met ieder een eigen microklimaat (afhankelijk van de diepte), verschillende gewassen verbouwden. De Inka’s gebruikten het als een soort laboratorium om¬†de optimale groeicondities van de verschillende soorten gewassen te bepalDSC06140en.¬†De Salinas is een terrein tegen een bergzijde met duizenden zoutpannen die al sinds de tijd van de Inka’s worden gebruikt om zout te winnen. Vanuit een warme bron stroomt zout water de zoutpannen in. Een aantal families beheert en bewerkt de zoutpannen. Ze laten er het water verdampen waardoor het zout overblijft dat bestemd is voor de¬†verkoop. Daarna werden we door het busje weer terug gebracht naar¬†Cusco. Het was een lange dag, waarvan we een groot deel in de bus doorbrachten, maar het was absoluut de moeite waard! Die avond aten we weer bij Jack’s Cafe.

Maandag¬†sliepen we weer uit, en waren daardoor te laat voor het ontbijt in het hostal. We gingen weer naar Jack’s Cafe en ontbeten met pannekoekjes. Na het ontbijt begonnen we onze zoektocht naar een originele Peruaanse festival-outfit. Gijs had al dagen lang tussen de bedrijven door gegoogled om er achter te komen hoe die kostuums¬†precies genoemd werden, en waar we ze konden kopen. Eindelijk had Gijs het gevonden, en met behulp van gps en google maps vonden we uiteindelijk een van de winkeltjes waar ze de zogeheten ‘trajes tipicos’ verhuurden en verkochten. Tussen hordes locals die kostuums kwamen huren of weer terugbrengen, probeerden wij in ons ‘beste Spaans’ (ahum)¬†uit te leggen dat we graag zo’n kostuum wilden kopen. We werden van de ene naar de andere verkoopster doorverwezen, totdat we uiteindelijk een verkoopster troffen die een beetje Engels sprak. Gelukkig hadden ze een boekwerk met foto’s van alle kostuums uit verschillende steden/delen van Peru waar je uit kon kiezen, zodat we in ieder geval konden aanwijzen wat we mooi vonden. Het werd een festival-outfit van de Tinkus uit regio Puno. Nu nog de juiste kleur en de juiste maat, een hele uitdaging ūüėČ . Achter de toonbank, in een hoekje tussen de stellingrekken, stapels kostuums, wasmachines en rondrennende verkoopsters konden we de kostuums passen. De locals vonden het hilarisch om ons in die pakken te zien ūüôā . Uiteindelijk slaagden we allebei, en waren we enorm blij met ons nieuwe, unieke carnavalspak! We proostten op onze geslaagde zoektocht met een Pisco Sour op een terrasje.

IMG_1270                                      IMG_1680

Dinsdag¬†moesten we uitchecken uit ons hostel, omdat we vanuit Nederland al een ander hostal hadden geboekt voor tijdens Inti Raymi. Dus we moesten verkassen. Ons nieuwe hostel was, ondanks dat het niet ver van het vorige lag, toch erg lastig te vinden… De rest van de dag bestond weer uit Parades kijken en souvenirs shoppen. ‘s Avonds aten we bij een hip Italiaans restaurant waar het aardig druk was, en gingen weer op tijd naar bed.

Woensdag was namelijk de dag van Inti Raymi, en we stonden vroeg op zodat we om 9u bij de Qorikancha konden zijn waar de ‘echte Inti Raymi-festiviteiten’ begonnen. Toen we daar aankwamen was het al een drukte van jewelste. Heel Cusco was uitgelopen om het spektakel te aanschouwen. We zochten een plekje van waaruit we nog enigszins wat konden zien (het scheelt dat de Peruaanse bevolking over het algemeen vrij klein van stuk is, en dat zelfs wij meestal wel over mensen heen konden kijken). Behalve wanneer¬†ze op een krukje stonden dat ter plekke door allerlei verkoperDSC06484s aan de man/vrouw werd gebracht… Een oneindige¬†stoet van bontgekleede dansers trok aan ons voorbij en de ceremonie begon. We konden er niet veel van verstaan, want Quechua-gesproken. Toen het gedeelte bij de Qorikancha (blijkbaar) was afgelopen, begon de menigte te rennen richting het Plaza de Armas. Wij er achteraan natuurlijk! Op het Plaza de Armas ging de ceremonie een uur later verder, en¬†iedereen wilde natuurlijk een goed plekje bemachtigen. We werden bijna geplet in de drukte. Maar het was het wachten waard! De hele karavaan van dansers, karakters, hoofdrolspelers (Inka koning, enz) trok het centrale plein rond, en de optocht verdween weer van het plein. Heel bijzonder om dit mee te maken!

DSC06606                    DSC06584
Aan het eind van de middag volgden we een workshop Pisco Sour maken bij het Pisco Museum. Onder leiding van een bartender shaketen we onze eigen cocktail. Wel grappig om eens gedaan te hebben. Lichtjes aangeschoten (niet echt fatsoenlijk gegeten, de hele dag in de zon, en die¬†stevige cocktail) gingen we terug naar ons hostal voor een namiddag-siesta. ‘s Avonds aten we ons laatste avondmaal in Cusco: alpaca kebab. Het smaakte heerlijk!

DSC06708Donderdagochtend checkten we uit bij het hostal, lieten onze bagage daar achter, en vertrokken al vroeg met een collectivo (local-busje) naar Pisac. Pisac is een koloniaal dorpje met een inka-fort op de heuvel erboven. De busrit was nogal heftig, en ik moest eerst even bijkomen (lees: de misselijkheid laten zakken) voordat we de taxirit naar boven konden aanvaarden. De korte taxirit was per enkele reis 6x zo duur als de hele busrit, maarja, lopen was geen optie… We hebben zo’n anderhalf uur rondgedwaald tussen de inka-terrassen¬†en -ruines voordat de taxi ons weer naar beneden bracht.

Daar namen we weer de collectivo terug naar Cusco, haalden onze bagage op bij het hostal, en namen een taxi naar het vliegveld voor de terugvlucht naar Lima. We hadden even overwogen om met de bus te gaan, omdat dat veel geld scheelde. Met¬†het vooruitzicht op ruim 24 uur in de bus versus nog geen anderhalf uur vliegen, viel onze keuze uiteindelijk toch op een binnenlandse vlucht. Bij aankomst in Lima namen we een taxi naar het hostel in Lima. De enthousiaste eigenaar, een gepensioneerde man, begon honderduit te vertellen over Lima en wat je er allemaal kan zien en doen. Maar hij had niet in de gaten dat we eigenlijk alleen maar een hapje wilden eten, de volgende dag kort nog wat highlights zien, en dan weer zouden vertrekken… We hoorden dus toch zijn informatieve verhaal maar aan, en gingen daarna in de buurt wat eten. Gijs bestelde heel heldhaftig ‘anticuchos’ (= runderhart aan een spies). Moe van de lange dag sliepen we, ondanks het verkeerslawaai buiten, snel in.

IMG_1359 DSC06820     DSC06827

Vrijdag stonden we rustig aan op, ontbeten bij het hostel, en volgden de aanwijzingen van de eigenaar op voor een wandelroute door Lima downtown. We kwamen stipt om 12u aan bij Plaza de Armas waar net de wisseling van de wacht met veel ceremonieel vertoon begon. We bezochten de kathedraal, de Santo Domingo kerk, het San Francisco klooster en gingen daarna weer terug naar het hostel voor onze laatste taxirit in Peru: naar het vliegveld… In de spits duurde het vanwege de enorme verkeersdrukte wel 75 minuten voordat we het vliegveld bereikten. En zelfs daar stond een dikke file om het parkeerterrein op te rijden… Dat maakte dat we een beetje moesten haasten. We aten nog snel iets bij McDo op het vliegveld voordat we incheckten. Om 20.15u vertrokken we weer terug richting Nederland waar we om 15.15u locale tijd weer landden en de trein en taxi naar huis namen.

Ons avontuur zit er (inmiddels alweer een aantal maanden) op… Wat een mooie reis hebben we toch weer gemaakt, met zoveel bijzondere momenten en zulke prachtige, magische en verwonderlijke dingen die we gezien en meegemaakt hebben! Qua timing hadden we het niet beter kunnen treffen dan met dit festival! Echt geweldig!

1 thought on “Cusco, Sacred Valley en Lima”

1. Wow, heerlijk om weer te lezen. Een herbeleving als het ware, zeker ook voor jullie om te schrijven! Super reis geweest voor jullie, dat is te merken!!