Een update

[flickr album=72157623000328044 num=5 size=Thumbnail]

Buenas tardes!

Ditmaal een update vanuit Ronda. Ik zal verder gaan waar ik vorige keer ben gestopt ­čÖé

De volgende dag voelde Gijs zich al weer wat beter. Nog niet top fit, maar in ieder geval geen koorts meer. Na het ontbijt trokken we weer verder naar de volgende bestemming: Zuheros, een bergdorpje tussen Granada en Cordoba. We reden wederom via allerlei kleine bergweggetjes met prachtige vergezichten. Onderweg deden we Montefrio aan, een pueblo blanco (wit dorpje), badend in het zonlicht, wat aardige plaatjes opleverde :).
In Zuheros aangekomen zochten we een hotel. Aangezien het dorp niet zo groot is, waren er niet zoveel hotels om uit te kiezen, dus hadden we algauw een fijn hotel gevonden. Wij waren twee van de vier gasten, en kregen een kamer met ┬┤view┬┤. We installeerden ons, en maakten daarna onze geplande wandeling door de prachtige omgeving. Eenmaal terug in het hotel voelde ik me niet zo lekker, en bleek ik koorts te hebben… Het zat ons niet bepaald mee ­čÖü
Na onze┬á┬┤siesta┬┤ aan het einde van de middag/begin van de avond┬áwerden we getrakteerd op een trompet en drum concert van de plaatselijke jeugd die hun honk bij ons hotel om de hoek hadden, hihi! Daarna gingen we op zoek naar een restaurantje om onze (door de wandeling hongerig geworden) buikjes te vullen. Ondanks het tijdstip (21u), was er he-le-maal niks open, op het restaurant in ons hotel na. En daar waren we dan ook de enige twee gasten.┬áGelukkig wilden ze toch wat voor ons klaarmaken┬á­čśë We aten overheerlijke vis in sinaasappel-tomaten saus en┬ákrokant gegrild lamsvlees, het lekkerste dat we tot dan toe hadden gegeten ­čśÇ┬á We gingen vroeg het bed in om lekker tot rust te komen.

De volgende ochtend (12 dec) was de koorts bij mij gelukkig ook weer verdwenen. Na een ontbijtje van tostadas con mermelada en zumo de naranja vertrokken we richting Cordoba. De slingerweggetjes Zuheros uit waren geen eitje, en (eigenlijk te laat) nam ik een reistabletje… Toen Cordoba in. Ditmaal waren we beter voorbereid op het ingewikkelde eenrichtings-stratensysteem in een grote stad, en hadden we van te voren precies uitgezocht hoe te rijden. Algauw hadden we het hostal van onze keuze gevonden, en gelukkig was er nog plek.
Die middag gingen we meteen de stad in en bezochten allereerst┬áde Mezquita. Een beetje ingewikkeld te beschrijven wat dit precies is… Oorspronkelijk een kerk, daarna gedeeltelijk aangekocht door de moslim gemeenschap om een moskee in te stichten. Toen de moslimgemeenschap sterk groeide en┬áhet moskee gedeelte┬áte klein werd, werd de rest van de kerk erbij gekocht om de moskee uit te breiden (8e eeuw na christus). In de 16e eeuw werd er door een christelijke koning opdracht gegeven om midden in de moskee een kathedraal te bouwen, tegen de wil van de gemeente in. En zo ziet het gebouw er nu nogsteeds uit. Het grootste gedeelte is moskee, en bestaat uit enorm veel zuilen met prachtige bogen, en in het midden een enorm renaissance en barokke kathedraal. Heel bizar om te zien! Na ons bezoek aan de Mezquita zijn we gewoon nog wat door de stad rondgelopen.

Die avond aten we bij een tapasbar naast de Mezquita. Eeeeiiiinnnnndelijk, dit waren de tapas waar we op hoopten/zoals we ze verwachtten, niet te zout, en niet drijvend in de olijfolie. Heerlijk: patatas bravas, gegrilde aubergine, kip met limoen, gegrilde zalm, spinazie en kikkererwten en nog een aantal gerechtjes! Na het eten maakten we nog een rondje om de verlichte Mezquita, en gingen toen terug naar het hostal. Na een nacht lekker slapen bezochten we de volgende dag het Alcazar de los Cristianos in Cordoba.

Daarna reden we richting het zuiden, naar Antequera, een klein bergdorpje waar we gewandeld hebben in nationaal park El Torcal. De reisgids beschreef het gebied als ┬┤otherworldly┬┤, en dat is niets teveel gezegd! Wat een bizar landschap!! Vrij hoog gelegen, koud, winderig, mistig, kil en┬ábezaaid met allerlei ┬┤torens van grijze stenen ┬┤pannekoeken┬┤.┬áW├ęl prachtig om te zien!!

Na de wandeling reden we verder richting Ronda. Het was een behoorlijke rit, we hebben een flinke afstand afgelegd. Aan het eind van┬ágistermiddag kwamen we hier aan. Het hotel van onze keuze was nog vrij. We lazen even wat, en rond etenstijd gingen we op zoek naar een restaurantje/barretje om te eten. Veel was dicht, of ongezellig. Van sfeer hebben die Spanjaarden geen kaas gegeten… Overal is tl-verlichting aan, of het plafond bezaaid met spaarlampen ­čÖü┬á Rik had ons een goede en gezellige tapasbar aangeraden, en we deden ons best die te vinden. Na een tijd rondgesjouwd te hebben sloegen we ten einde raad een steegje in, en daar was ie dan ­čÖé┬á De enige eetgelegenheid die open, gezellig en betaalbaar was! De hammen boven de bar en de stierenkop aan de muur lachten ons tegemoet. We genoten van de heerlijke tapas en gingen met een volle buik weer naar het hotel.

Vandaag (14 dec) zijn we door de oude stad (La Ciudad) rondgebanjerd, en wilden toen naar de kloof/gorge die onder de ┬┤welbekende┬┤ brug van Ronda doorloopt. Na een steile afdaling wachtte ons een prachtig zicht op de brug!!! Helaas konden we niet helemaal de kloof in, ons pad werd belemmerd door wildgroeiende takken, dus zijn we omgekeerd. Na een flinke klim weer terug naar boven besloten we Plaza de Toros (de bullring) te gaan bekijken. Niet leuk, maar het hoort hier zo bij de cultuur dat we vonden dat we dit niet mochten overslaan. Hier in┬áRonda┬ástaat de grootste (66m in doorsnee) en oudste (van Spanje) bullring. Kippenvel bekroop me bij het binnentreden┬ávan die stierenvechtersarena… Wat een gruwelijke/wrede gewoonte… Een matador (stierenvechter), vergezeld door 5 picadero┬┤s (┬┤afleiders┬┤)┬ábevechten 1 stier. Een oneerlijke strijd die uiteraard in de meeste gevallen gewonnen wordt door de matador. Je kon behalve de ring ook het stierenverblijf bezoeken, waar je kon zien in welke kleine hokjes de stieren voor het gevecht worden opgesloten. De hokjes kunnen van bovenaf met een valdeur aan een touw worden geopend, en via allerlei gangetjes met wederom valdeuren kunnen de stieren de arena in worden gesluisd. Ook was er een soort museum waarin vol trots stierenhoofden (van in gevechten gedoodde stieren), foto┬┤s en tekeningen en matador-outfits werden getoond. Zoals jullie misschien merken heeft dit behoorlijk indruk op me gemaakt, en niet in positieve zin…
Intussen helemaal koud geworden besloten we een churreria op te zoeken voor een warme choco con churros, maar helaas waren de churros op… En nu zijn we dan weer in een internetcafe beland voor het updaten van ons Andalucia-avontuur.

Groetjes Josine

Wist-je-datjes:
– in Zuheros gordijnen voor de voordeur hangen
– hotelbedden vaak een los ┬┤hoofdeinde┬┤ hebben
– de bedden vrij kort zijn
– hier in Andalusie op elke straathoek mensen loten voo de kerst-loterij aan je willen verkopen
– bij iedere kerk/kathedraal/moskee vrouwtjes rondhangen die proberen je takjes in handen te duwen waar je vervolgens veel geld voor moet betalen
– het verkeer hier vrij dramatisch is. Stoplichten staan te lang op rood, auto┬┤s staan stil midden op de weg, automobilisten gooien hun deur open zonder te kijken, en van dubbel parkeren zijn ze hier ook niet vies…
–┬á het hier zo droog is dat ze zelfs nu, in het winterseizoen, de akkers/olijfboomgaarden besproeien
– eten hier een echte groepsaangelegenheid is. Je ziet zelden 2 mensen/een stel aan tafel. W├ęl grotere groepen vrienden en hele families. En voor het avondeten wordt ook behoorlijk wat tijd uitgetrokken.
– veel mensen buiten de deur ontbijten in bars o.i.d. Daar is vanalles ter ontbijt te verkrijgen, van tostadas tot bocadillas tot churros con choco (dat laatste is ons echter toch echt te heftig…)
– de Spanjaarden zo volgens onze eerste indruk best ongezond zijn. Veel van hen roken (maar nu mag dat hier in de horeca nog gewoon, dus valt het ook meer op), en ze zijn vaak ook al op een vroeg tijdstip aan het bier of andere alcoholische drank.

3 thoughts on “Een update”

1. Ha Joos en Gijs,
    Fijn weer wat van jullie te lezen, en gelukkig allebei enigszins opgeknapt! Wat een prachtige foto’s weer, da’s toch echt genieten. Ik voel weer helemaal de sfeer! Prachtig land! Hopelijk rest jullie nog een heerlijke laatste week zonder ziektes en met wel lekkere tapas!! Groetjes, Els

2. Hallo jongens,

Ook wij herkennen veel van vorig jaar. Prachtige foto’s (we zien nu ineens ook meer foto’s van andere vakanties en van ‘t werk!). Hoe is ‘t weer nu in Spanje? Heeft ‘t bij jullie ook gesneeuwd?
    Gaan jullie ook nog naar Sevilla? Prachtige stad en ontzettend veel te zien. Geniet er nog van!
    Groetjes, Els en Hay

3. He Gijs en Josine,

Leuk die verhalen zeg. Jammer van de stukjes over ziek zijn, maar over het algemeen ziet het er goed uit. Dadelijk nog even de foto’s bekijken, save the best for last zullen we maar zeggen.

Trouwens, als voor jullie de bedden al tekort zijn… woei!
    He, tot snel, hoop dat jullie klaar zijn voor het volgende uitje ;).