Eerste dagen in Peru: Lima en Arequipa

We¬†zijn alweer bijna 2 weken thuis..! Tijd voor ons eerste verhaal ūüôā

Vrijdag 5 juni begon dus onze reis naar Peru! Om 12.30u vertrok onze rechtstreekse vlucht vanuit Schiphol naar Lima. Ongeveer 13 uur later stonden we rond 18.30u locale tijd (01.30u NL tijd) op Peruaanse bodem. En daar ging het bijna mis bij de bagage-belt… Heeft er normaal gesproken niemand een grote kanariegele duffel-bag, nu lag mijn tas op iemand anders zijn bagagekarretje. Maar goed dat Gijs het zag en even ging checken voor de zekerheid! Anders was ik onze reis met de bagage van een andere, mannelijke, toerist begonnen…
Een chauffeur van het hotel stond ons al op te wachten voor de transfer die we ook vantevoren alvast geregeld hadden. Hij verzocht ons om al onze bagage in de achterklep van de auto te leggen zodat het niet zichtbaar was van buitenaf gezien. Het vliegveld lag namelijk in een niet al te veilige buurt, en hij wilde liever niet dat het portier zou worden opengerukt en onze tassen meteen al zouden worden gestolen. Een ‘geruststellende gedachte’… ;). In ongeveer 45 minuten werden we naar de wijk Miraflores gebracht waar ons hotel lag. Eerste indruk van Lima: wat een enorme stad, en zo ontzettend veel verkeer! Eenmaal ingecheckt in het hotel (Casa de Baraybar) gingen we meteen slapen.

Zaterdag 6 juni checkten we uit direct na het ontbijt. We gaven onze tassen in bewaring bij de receptie en gingen op pad om Lima te verkennen. We wilden eigenlijk met een taxi naar het centrum, maar volgens de receptioniste waren veel wegen richting centrum afgesloten ivm een feestdag waardoor we er maar moeilijk zouden kunnen komen. Daarom besloten we de wijken in de buurt (Miraflores en Barranco) te¬†gaan ontdekken. We wandelden wat rond, maar er was weinig bijzonders te zien. Bovendien was het erg grijs, grauw en mistig. Lima in de winter (wat het momenteel is op het zuidelijk halfrond) staat ook om deze mistroostige sfeer bekend. We eindigden in het winkelcentrum gebouwd in en op de kliffen boven de zee waar we gingen lunchen. Mmmm, beetje een tegenvallende start…¬†Op de weg terug naar het hotel haalden we in een supermarkt wat empanada’s voor tijdens de busreis naar onze volgende stop.

Via internet hadden we tickets geboekt voor de nachtbus naar Arequipa (met maatschappij Oltursa). Om 17u vertrokken we. Je kon een bepaalde ‘klasse’ ¬†kiezen, en wij hadden voor de meest luxe gekozen.¬†De prijs viel nog¬†mee: $51,- per persoon. Voor dat bedrag mag je 17 uur lang vertoeven in zachte, brede stoelen die volledig plat kunnen zodat je liggend kan slapen. Kussentje en dekentje erbij, af en toe wat te drinken of te eten, en lekker doezelen/slapen. Nou, dat lukte wel met die jetlag! Zo verliep de busreis al met al toch nog best vlot en voorspoedig.

IMG_0964      IMG_0984

De volgende ochtend¬†kwamen we om 10u aan op het busstation in Arequipa. We onderhandelden over de prijs met een taxichauffeur die ons naar ons guesthouse¬†(Azul Colonial) zou brengen. De prijs die we hadden afgesproken klopte aardig, maar de chauffeur zette ons vrij ver van het hotel af omdat hij het blijkbaar te veel moeite vond om de wijk (Yanahuara) in te rijden. We moesten met onze zware tassen dus nog een aardig end lopen. En toen merkten we onmiddellijk dat Arequipa een stuk hoger ligt (2350 m.) dan het op zeeniveau gelegen Lima: van de heuvel op lopen raakten we vrijwel meteen buiten adem! En dan denk je dat je een redelijke conditie hebt… We konden ondanks dat het nog zo vroeg was gelukkig toch meteen al inchecken en de kamer in. We namen een douche en gingen op pad. Allereerst gingen we naar de Mirador de Yanahuara, het uitzichtpunt over de stad, vlakbij het guesthouse. Hier hadden we goed zicht op de vulkaan Misti aan de rand van Arequipa.

Op advies van de medewerker van het guesthouse gingen we lunchen bij een ‘piccanteria’ (= traditionele eetgelegenheid) in de buurt. Het viel nog niet mee om de enorme menukaart in het Spaans te begrijpen. Onder lichte tijdsdruk van de ober bestelden we allebei maar een ‘superamericano’ in de hoop dat er iets bij zou zitten dat we lekker vonden. Even later kregen we een enorm bord voorgeschoteld, vol met een aantal verschillende gerechtjes. Van niet alles was even duidelijk wat het precies¬†was… Heldhaftig proefden we alles wat op ons bord lag. De meeste dingen waren gelukkig erg lekker: rijst, aardappelquiche, groentepannekoekje, salade, gevulde peper, verschillende soorten vlees en een soort ‘curry’. Maar er lagen ook meer dubieuze ingredi√ęnten op ons bord: o.a. een soort buisjes die aan de buitenkant ‘rasperig’ waren (zoals de tong van een kat) en nogal rubber-achtig/chewy waren qua structuur… Dat heb ik maar niet opgegeten… Ook hadden we in deze piccanteria onze eerste ervaring met chicha morada: een donkerrood gekleurd licht zoet drankje dat wordt gemaakt van paarse mais en dat heel veel wordt gedronken in Peru. Je kunt het overal in restaurants bestellen, maar mensen ‘brouwen’ het ook zelf en verkopen het op straat. Zo, de vuurdoop qua onbekende Peruaanse gerechten hadden we alvast gehad ;).

DSC04261    DSC05783

We slenterden wat rond door het oude centrum en bezochten het Monasterio de Santa Catalina, Plaza de Armas, en dronken een drankje in een van de galerijen aan de zijkant van het plein met uitzicht op de kathedraal. Met een collectivo (taxibusje dat een vaste route rijdt en waar je in en uit kan stappen waar je wil) reden we een stukje terug over de grote weg richting ons guesthouse. We relaxten wat en gingen toen op zoek naar een leuk eettentje. Helaas was er veel dicht op zondagavond om 20u, vandaar dat ons avondeten een stuk minder avontuurlijk was dan onze lunch. We eindigden in een klein pizzeriaatje en gingen daarna al vroeg slapen.

Maandagochtend stonden we op tijd op. Na het ontbijt namen we een taxi naar de locatie van ‘Peruvian Cooking Experience’ waar we een kookworkshop gereserveerd hadden. Het was heel erg leuk! We waren met een groepje van 9, en onder leiding van de ‘chef’ en haar assistente maakten we enkele Peruviaanse klassiekers: een ‘ceviche’ (in citroen en zout gemarineerde (rauwe) vis schotel), een vis ‘a lo macho-style’ (met een gekruide en geflambeerde tomatensaus), en als nagerecht vanille quinoa pap. Het smaakte goed, en was erg leuk en gezellig! Ook liet de chef ons allerlei fruitsoorten proeven die we nog nooit gezien, laat staan geproefd hadden!

Na afloop gingen we op pad om een geschikt tourbureautje te zoeken voor de trip naar de Colca Canyon die we wilden maken. Uiteindelijk boekten we een 3 daagse excursie bij een aanbieder die stond aanbevolen in de reisgids. Deze was wel wat duurder dan andere aanbieders, maar had wel allerlei stops ingebouwd naar mooie plekken waar de andere aanbieders niet heen gingen. Daarna streken we neer op een terrasje en proostten op de reis met onze eerste Pisco Sour (= nationale cocktail van Peru). Omdat de tour naar de Colca Canyon op woensdag vertrok i.p.v. dinsdag (wat we eigenlijk van plan waren) boekten we nog een nacht bij in het guesthouse in Arequipa.

De dinsdag gebruikten we om nog wat dingen in Arequipa te bekijken. We begonnen in la Recoleta convent (soort missie museum). Een klooster, een afdeling met opgezette dieren (waarvan sommige¬†niet zouden misstaan op de site www.crappytaxidermy.com), en een mooie oude bibliotheek. We moesten de Colca-tour nog betalen, en moesten op zoek naar een pinautomaat waar we genoeg Soles konden pinnen. In het buitenland/bij een vreemde bank kun je maar 1x per dag pinnen, en de meeste pinautomaten in Peru geven over het algemeen maar een vrij klein maximaal bedrag dat je kan opnemen. Het duurde dus even voordat we een pinautomaat hadden gevonden waar we konden pinnen (BBVA bank) en de tour konden gaan betalen. We lunchten ergens en gingen daarna naar de Mercado San Camilo, een overdekte markt voor m.n. locals, met enorme afdelingen vlees, vis, kaas, noten, zaden en rijst, groenten, fruit, sapjes, huisdierbenodigdheden, tassen, hoeden, kleding, kruiden, bloemen, brood. Geweldig altijd, die markten! We bestelden een mango-sinaasappelsap (vers geperst) en kregen zelfs een refill! Na het bezoek aan de markt, gingen we naar het Museo Sanctuario’s Andino’s met als hoogtepunt Juanita (een bevroren mummie-meisje dat door de inka’s geofferd is om de goden gunstig te stemmen). Vervolgens gingen we naar Iglesia de la Compania, waar we een prachtige kapel bezochten. Als laatste gingen we naar de Cathedral aan de Plaza de armas. Na iets gegeten te hebben gingen we terug naar het guesthouse om onze tassen in te pakken en een dagrugzak klaar te maken voor de Colca Trek!

This entry was posted in Peru.