Kas

Na een beetje uitslapen en relaxt ontbijten, gingen we woensdag aan het begin van de middag weer naar de otogar voor onze reis naar de volgende bestemming. Met de minibus reisden we naar Kas.

Om 13u vertrokken we. Na een tijdje volgde de weg de kustlijn, waardoor we prachtig uitzicht hadden op de baaien met het turquoise water! In ieder baaitje zwom wel weer een andere familie. Als we een huurauto hadden gehad, waren we ongetwijfeld gestopt om ook een duik te nemen! Maar helaas… De chauffeur scheurde behoorlijk, waardoor we moeite hadden om op de bochtige weg fatsoenlijk in onze stoelen te blijven zitten. Gaandeweg raakte het busje ook steeds voller. Waren wij even blij dat we aan het begin van de route waren ingestapt! In een van de tussenliggende dorpen stapten nog 3 toeristen met bagage in. Er waren geen stoelen meer vrij, maar daar had de buschauffeur wat op bedacht: opklapbare krukjes in het middenpad. Lekker knus en comfortabel :S
Rond 17u kwamen we in Kas aan. Ons hotel (Kekova hotel) lag vlakbij de otogar, dus we hoefden dit keer gelukkig niet ver te sjouwen met onze bagage. Het hotel was op zich prima, best luxe zelfs, maar de inrichting was nogal gedateerd (beetje vergane glorie). Grappig detail was dat er verse bougainvilleblaadjes op het bed waren uitgestrooid. Dat hadden we op foto’s op internet al gezien bij het boeken van het hotel, maar we dachten dat ze dat alleen voor de foto gedaan hadden 😉  We fristen ons even op, en gingen het dorpje in. Kas is een wat sjiekere bestemming, er komen over het algemeen wat rijkere mensen die er met hun zeiljacht aanleggen in de haven. Het publiek was in ieder geval duidelijk anders dan in Antalya. Maar dat maakte voor de sfeer niet uit, Kas is een heel gezellig dorpje! We waren van plan een kano tour te gaan doen, en gingen wat tour-bureautjes af om een geschikte excursie te zoeken. We kozen voor een zeekajak-tour naar de ‘Sunken City’ (Kekova, antieke stad Simena). Het programma en de prijs was bij alle aanbieders hetzelfde, dus we kozen maar gewoon voor de eerste. Na dit geregeld te hebben, gingen we een hapje eten bij ‘Mama’s Kitchen’, een restaurant met een gezellig dakterras met prachtig uitzicht over de haven en de zonsondergang. Voordat we terug gingen naar het hotel gingen we nog even op een gezellig terrasje aan het centrale plein zitten om lekker mensen te kijken.

Donderdag werden we om 8.30u opgepikt voor het kajakken. In ons groepje zaten een paar Turkse toeristen, een Amerikaanse meid en een Zuid Afrikaanse jongen. Met de laatste twee zijn we die dag veel opgetrokken, het was erg gezellig! Na een gedegen instructie, uitreiken van het zwemvest, en uitkiezen van de kajak (2 persoons), gingen we te water. Het was al behoorlijk warm, maar op het water merkte je dat niet zo. Een aangename activiteit dus! De ‘Sunken City’ zijn ruïnes van Simena die 6 meter onder water liggen. Dit is gekomen door een aantal aardbevingen in de 2e eeuw. Wat je er nog van zou kunnen zien zijn m.n. funderingen en trappen. Vanuit onze kajak zagen we er eerlijk gezegd vrij weinig van, maar het zeekajakken was leuk. Het mooiste van de hele tour vonden we eigenlijk nog gewoon het water! Zo prachtig in zo veel verschillende kleuren blauw, groen, turquoise!! Die kleuren vind je in geen enkele verfwinkel en kun je ook op geen enkele foto goed vastleggen! Rond 17u waren we terug in Kas. Na een welkome douche (hitte, zweten, zonnebrandcreme en zeewater maakt plakkerig) gingen we naar de kebab-zaak op de hoek waar we een durum-doner aten. En bij Baba Noel (refereert naar Sint Nicolaas, bisschop van Myra (dorp dat hier vlakbij ligt)) namen we een ijsje na. Het ijs was heerlijk! Alleen was de consistentie van het ijs wat anders dan we gewend zijn. Het ijs is veel stroperiger, waardoor het best moeilijk te eten is. Waarschijnlijk om in deze temperatuur het smelten wat tegen te gaan.

Vrijdagochtend kochten we een busticket voor Fethiye, en wandelden daarna nog even door Kas, naar het amphitheater en terug. Daarna pakten we onze tas in, checkten we uit, en gingen we naar de otogar.

1 thought on “Kas”

1. Heej Joos en Gijs!
    Evengoed geweldig om achteraf nog te lezen. Om helemaal enthousiast van te worden voor deze bestemming. Wat prachtige foto’s. Wanneer volgt de rest van het verslag?