Monteverde Cloud Forest Reserve & Montezuma

Na NP Santa Elena gingen we zondag waar we echt voor waren gekomen: Monteverde Cloud Forest Reserve, een prive gefinancierd nevelwoud. Met de taxi er naartoe, weer een behoorlijk hobbelige rit. We maakten een wandeling van ongeveer 3 uur. Veel dieren hebben we helaas niet gezien (we hebben de meest toeristische route gewandeld), het bleef bij wat vogels en insecten (vooral muggen ). Maar het was een schitterende wandeling! Om 14u namen we de bus terug. De rest van de dag hebben we lekker lui lezend doorgebracht.

Maandag ging onze reis verder naar Montezuma. Eigenlijk zouden we naar Rincon de la Vieja gaan, maar aangezien dat een bijna onmenselijk lange reis zou worden (in ieder geval niet te doen in 1 dag), en bovendien erg duur, besloten we Rincon te skippen en naar onze volgende bestemming ‘hippiedorp’ Montezuma te gaan. Om 06u vertrok de bus richting Puntarenas (= havenstad), dus het werd een korte nacht voor ons… Nog geen uur onderweg of onze bus hield er plotseling mee op. Geen idee wat er precies aan de hand was, maar we konden nog net een prive ‘parkeerplaats’ oprijden zodat de bus niet midden op de weg stond. De chauffeur sloeg druk aan het bellen, en ging samen met een paar mannetjes geinteresseerd de onderkant van de bus liggen bekijken. Gelukkig kwam een klein uurtje later een nieuwe bus voor ons aangereden waar we mee verder konden. Intussen waren we al ingehaald door tig bussen, en we reden net verder, stond een van die bussen om de hoek ook stil met pech… Onze chauffeur, sociaal als hij was, wilde de inzittenden wel helpen door hen een stuk mee te laten rijden, met als gevolg dat er ineens dubbel zoveel mensen in onze bus zaten. Met deze temperatuur is het geen pretje om zo gepakt op elkaar te staan… Gelukkig bleek de chauffeur van de kapotte bus een geniale oplossing te hebben gevonden, want ze gingen er weer allemaal uit. Al met al zo’n anderhalf uur vertraging. Rond 10.30 (ipv 09u) kwamen we in Paquera aan. Dachten we mooi de ferry van 11u naar Paquera nog te kunnen halen, bleek onze dienstregeling niet helemaal te kloppen, want de eerstvolgende ferry ging pas om 12.30u. Van de gelegenheid maakten we dus maar gebruik om te lunchen in het gezelschap van 2 belgische meiden.
In Puntarenas was het in tegenstelling tot in Santa Elena een stuk warmer… Gelukkig was het nog wel te hebben toen de boot ging varen. Na een uur kwamen we in Paquera aan, waar we verwachtten nog een hele tijd wachtend op de aansluitende bus te moeten doorbrengen, maar gelukkig klopte deze dienstregeling ook niet, en konden we meteen instappen Rond 16u kwamen we aan in Montezuma, en na onze bagage in de cabinas afgezet te hebben, gingen we meteen even de zee/oceaan ‘uittesten’. Na een lekker avondmaal gingen we moe van de lange reis (10 uur onderweg) op tijd naar bed. De volgende ochtend verkasten we naar een ander hostel, want er zaten allemaal zandvlooien (of zoiets) in de kamer en de veren van de matras staken half naar buiten. Nu hebben we een hele fijne kamer in een hostel dat zo goed als leeg is, waardoor we toch een prive douche hebben, een een bovenverdieping vol hangmatten voor ons alleen
Vanmiddag hebben we de watervallen van Montezuma bezocht. Eindelijk eens een excursie waar we niet voor hoefden te betalen. Na een behoorlijk pittige wandeltocht/klim/canyoning, waarbij ik weer eens zo lomp was om uit te glijden en mezelf een aantal enorme blauwe plekken/bulten te bezorgen (Josine en watervallen is geen goede combinatie… :S ), kwamen we bij de waterval aan waar al meer mensen lekker aan het zwemmen waren. Na een uurtje besloten we dat we de donkere lucht toch te dreigend vonden en gingen terug naar het hostel.
Opvallende dingen na anderhalve week Costa Rica:
– er rijden hier alleen maar Japanse/Aziatische auto’s rond
– in het restaurant komt standaard (ongeacht welk gerecht je bestelt) een flesje behoorlijk pittige saus op tafel
– de kerkhoven hier zijn erg apart. Ten eerste liggen ze gewoon aan de kant van de weg. En de graven liggen niet in de grond, maar steken er juist ver bovenuit. En ze bedekken het geheel met witte badkamertegeltjes en een kruis.
– iedereen loopt elkaar hier heel de dag te begroeten (buenos dias/buenos noches)
Liefs Josine
p.s. De foto’s komen een andere keer, het fotoprogramma op deze computer werkt niet…