Laatste Berichtje (San José)

Laatste berichtje alweer vanuit Costa Rica, sniksnik…

Na NP Manuel Antonio besteedden we de dag erna om uit te zoeken welke tours interessant/voordelig waren. We besloten een snorkeltour bij een ontzettende amerikaan genaamd Bill te boeken. De rest van de dag luierden we maar weer wat, en huurden een boogieboard (zo’n halve surfplank) waarmee we ons de hele middag fijn in de golven vermaakten Het effect van de golven was ‘s nachts nogsteeds merkbaar…

Zondag deden we dus de snorkeltour met Bill, alleen wij tweeen en een rasechte amsterdammer genaamd Joris. Althans, dat was de bedoeling, maar er ging vanalles mis… Allereerst kwam het rubberbootje waarmee we de zee op zouden varen niet uit de branding weg, te zwaar beladen ofzo, waardoor er allemaal water in stroomde. De gids voer alleen in het bootje weg, naar een ander strand waar de branding minder heftig was en we makkelijk zouden kunnen instappen. Bill zou ons in zijn autootje er wel heen brengen. Alleen was Bill in geen velden of wegen te bekennen… Ruim een uur later kwam ie aangescheurd. Helaas was het voor Joris toen veel te laat, want hij moest een busaansluiting halen, dus hij haakte af. Wij wilden uiteraard wel doorgaan! Probleem: hoe kwamen wij bij het rubberbootje?! Oplossing: Bill bracht ons er met de jetski (a $75,- per uur) gratis naartoe. Geluk bij een ongeluk Alles prima, maar eenmaal in het bootje voelde ik de misselijkheid al opkomen, en natuurlijk was ik mijn reistabletjes vergeten :S Na nog geen halfuur in het water bij het koraalrif (wat overigens wel erg leuk en mooi was!) heb ik de vissen van een feestmaal voorzien… (lees: mijn ontbijt uitgespuugd…). De snorkeltour was dus maar van korte duur, en we gingen terug naar het strand alwaar ik de rest van de middag brak heb zitten wezen… Gelukkig was Bill zo aardig om ons de helft van het geld terug te geven

Maandag reisden we verder naar onze laatste bestemming binnen Costa Rica: Puerto Jimenez in de Peninsula de Osa waar NP Corcovado is. Om 7u vertrokken:  6 busoverstappen en 11 uur later kwamen we in Golfito aan… Helemaal kapot van de lange reis namen we het eerste het beste hotel dat we tegenkwamen, wat supergoedkoop en prima in orde bleek. Dinsdag maar de ferry van Golfito naar Puerto Jimenez genomen, die vol bleek te zitten met zieken die net bij het ziekenhuis vandaan kwamen… Echt een trieste boel. Een klein uur later kwamen we in het dorp aan waar we algauw een hotel vonden. De inwoners (van heel Costa Rica) waren volop aan het voorbereiden voor Independence Day (a.s vrijdag, helaas zijn wij dan alweer op de terugweg). Overal is het versierd en zijn schoolkinderen aan het oefenen met dansjes en de schoolband.
Die middag deden we een krokodillentour. Een franse dame nam ons mee naar een lagune in het dorp waar 150 kaaimannen zaten. Ze had een zak vlees meegenomen om ze te voeren zodat ze heel dichtbij zouden komen. Indrukwekkend!
Voor de woensdag hadden we een hike met gids geboekt in Cabo Matapalo. Dit ligt halverwege tussen Pto Jimenez en NP Corcovado (wat toch net ietsje te ver bleek voor 1 dag). Het is geen nationaal park, maar er zitten wel veel dieren.  We zagen o.a. ara’s, 4 soorten apen, megagrote spinnen, een bijna uitgestorven kalkoensoort, enz, allemaal van heel dichtbij! Daarna klommen we nog naar een waterval waar we even konden afkoelen in een poel waarna we aan de weg terug begonnen.
‘s Avonds zouden we nog een ‘sunset dolphin watch tour’ doen, maar vanwege de dreigende lucht boven de Golfo Dulce durfde de gids het niet aan. Daarom gingen we maar op eigen houtje (met de taxi) naar een strand waar je de zonsondergang mooi kon zien.

Donderdag (vandaag) begonnen we aan de lange terugreis van Puerto Jimenez naar San Jose: een 11 uur durende busreis… :S Om 05u vertrokken en om 16u kwamen we compleet gaar in San Jose aan, waar we dus nu ons laatste verhaal typen…

T is helaas alweer voorbij… De tijd is echt gevlogen! Het was een schitterende vakantie, we hebben ontzettend mooie natuur gezien, en prachtige wilde dieren. Volgend jaar doen we zeker weer zoiets!