Toscane, juni 2014

In 2014 wilden we onze vakantie opsplitsen in een aantal kortere vakanties in plaats van een lange verre reis, om eens te kijken hoe dat zou bevallen. In maart zijn we een week gaan skiën in Val Cenis (FRA). In juni gingen we een week naar Toscane. En in het najaar gingen we apart van elkaar op vakantie: ik een week naar Turkije met 2 vriendinnen, Gijs een week naar Marokko met 2 vrienden.
In dit bericht lees je meer over Toscane.

Op 7 juni vlogen we vanuit Weeze naar Pisa. Van tevoren hadden een huurauto gereserveerd, en die konden we bij het vliegveld ophalen.  We hadden een Bed&Breakfast (Locanda la Mandragola) geboekt in San Gimignano waar we dus gelijk naartoe reden. Nou ja, gelijk… onze navigatie werkte niet helemaal naar behoren, waardoor we diverse omwegen maakten en we op wat ongebruikelijke plekken terecht kwamen voor sight-seeing ;). Eerste indruk van San Gimignano toen we er aankwamen: mooi stadje! We checkten in, installeerden onze spullen in onze kamer, en gingen eten bij het restaurant van het hotel. Gasten van de B&B kregen een flinke korting bij het restaurant! Aangezien we trek hadden en geen zin om lang rond te sjouwen om een leuke plek te zoeken om te eten, gingen we in de beschutte tuin zitten. We aten een overheerlijk driegangendiner voor een spotprijsje! Buon apetito: welkom in Italie!! Een goed begin van onze vakantie!

Zondagochtend stond er een uitgebreid ontbijtbuffet voor ons klaar met verse broodjes en ook allerlei zoete dingen (taartjes, donuts, chocoladecroissantjes), verse cappuccino, sapjes en fruit. Na het ontbijt reden we naar Siena. We parkeerden de auto buiten het centrum, en maakten een stadswandeling die beschreven stond in de reisgids. Uiteraard kwamen we ook bij het centrale plein Piazza del Campo. Siena wemelt van de Piazza’s en Chiesa’s (kerken), zoals heel Italie uiteraard ;). Om er een paar te noemen: we bezochten Piazza Salimbeni, Piazza Provenzano, Chiesa die San Francesco. Het was bloedheet… Boven de 30 graden! En in de kerken was het lekker koel, een aangename bijkomstigheid! We haalden lekkere broodjes bij een bakkertje en gingen ergens op een bankje op een pleintje zitten lunchen. Plotseling hoorden we tromgeroffel en trompetgeschal. We pakten onze tassen en liepen in de richting van het geluid. Daar kwam een hele processie van muzikanten en vaandeldragers in traditionele outfit voorbij in het kader van het jaarlijkse Ferie delle Messi (Middeleeuws festival). We eindigden ons dagje Siena bij de Piazza del Duomo met zijn enorme witte kathedraal. Indrukwekkend! Daarna zochten we onze huurauto weer op en reden we terug naar San Gimignano. Daar aten we een overheerlijk Italiaans ijsje op het centrale plein bij ‘gelateria Dondoli’, relaxten nog even wat in onze kamer voordat we een pizza gingen eten bij een mini-pizzatentje (Lonely Planet zou het omschrijven als ‘hole in the wall pizzeria’ ). We slenterden nog wat door het centrum en gingen daarna weer terug naar onze B&B.

DSC02819_2    DSC02835_2   IMG_20140608_134537

Na wederom een lekker ontbijt, gingen we maandag naar Florence. We parkeerden de auto weer buiten het centrum en liepen linea recta naar de Cattedrale di Santa Maria del Fiore, oftewel de Duomo, en kochten een combiticket voor de entree. Aangezien de rij voor de koepel meterslang was, besloten we die over te slaan en begonnen we aan de klim van de 414 treden tellende klokkentoren. In de hitte puften en zweetten we onszelf de smalle trappen op een weg naar boven, en persten we ons langs de afdalende toeristen. Het fantastische uitzicht op de koepel en over Florence was deze inspanning meer dan waard! Eenmaal weer afgedaald gingen we de kathedraal zelf nog in en bezochten ook de crypte. En toen besloten we dat het tijd was om in een barretje te gaan lunchen. Daarna bezochten we de doopkapel en liepen via Piazza della Signoria (met de fontein van Neptunus) weer terug naar onze auto. We aanvaardden de terugreis naar San Gimignano. ’s Avonds aten we weer overheerlijke pasta, en een ijsje van gelateria Dondoli na. Dat ijsje begon al vaste prik te worden!

DSC02969_3                   DSC02998_3

Dinsdag besloten we geen wekker te zetten en een beetje uit te slapen. Hierdoor konden we niet meer in onze B&B ontbijten, en zochten we een barretje op. Na een cappuccino en een foccaccia reden we naar Volterra. We wandelden een beetje rond door het dorp, maar zijn nergens “in” geweest. Bij een barretje lunchten we en reden daarna terug naar San Gimignano. Onderweg passeerden we een paar uitzichtspunten, waar we uiteraard regelmatig stopten voor een ‘kodak moment’. Ook reden we nog even naar een klooster in Santa Lucia, vanwaar je een geweldig uitzicht had op San Gimignano met zijn kenmerkende torens. In ons B&B relaxten we nog even alvorens we in de hoofdstraat bij een Trattoria neerstreken voor een (niet al te bijzondere) lasagne. Wel een leuke plek om naar alle mensen te kijken die daar voorbij kwamen. Uiteraard aten we weer een ijsje na. Na het eten reden we weer terug naar Santa Lucia om de skyline van San Gimignano vast te leggen bij ondergaande zon.

DSC03109_2            IMG_20140611_203758

De volgende dag besloten we de beroemde autoroute te rijden naar/door het gebied Val d’Orcia. Onderweg stopten we allereerst in Pienza. Daar bezochten we het pauselijk verblijf, de Duomo, en slenterden we door de sfeervolle straatjes van het schilderachtige dorpje. We genoten van de prachtige omgeving en het typische toscaanse glooiende heuvellandschap met de kenmerkende cipressen! Volgende stop: Montepulciano. Ook al zo’n sfeervol dorp/stadje! We bezochten het Piazza Grande met het Palazzo Communale en dwaalden ook weer wat door de fotogenieke straten. Aan het eind van de middag reden we weer terug naar San Gimignano. Aan een gezellig pleintje aten we verse canneloni en kaasballetjes. Vanzelfsprekend weer een ijsje bij Dondoli als toetje. Zo’n overheerlijk ijs, en zoooooveel keuze in smaken: dat gaat nooit vervelen!

Donderdag besloten we het stadje Lucca te bezoeken. Via een binnendoor-route (die niet mooi en erg onhandig was) reden we er heen. We parkeerden op een grote parkeerplaats buiten het centrum, en huurden een fiets om het stadje te verkennen. Superleuk om er rond te fietsen, er heerste een hele gezellige sfeer! We parkeerden de fiets bij Chiesa di San Giovanni, een mooie kerk met bijzondere opgravingen, en beklommen de klokkentoren van waaruit je een prachtig uitzicht op de kathedraal en het stadje had. Daarna fietsten we weer verder. Ook de kathedraal bekeken we van binnen. We fietsten langs vele kerken en pleintjes, en inmiddels merkten we aan onszelf dat we enigszins ‘kerken-moe’ begonnen te worden ;). Eind van de middag brachten we de fiets terug naar de verhuurder en reden we terug naar San Gimignano waar we traditiegetrouw weer even relaxten in het B&B voordat we een restaurantje opzochten. We kozen voor een restaurant waar we al eerder waren geweest. Wederom heerlijk gegeten, met weer een ijsje als toetje.

IMG_20140612_133353          IMG_20140612_133425

De laatste ‘hele’ vakantiedag gingen we nog een keer terug naar Florence. Dat is zo’n grote stad, en daar is zo ontzettend veel te zien, dat je aan een dag bij lange na niet genoeg hebt. Gijs had een mooie route uitgestippeld langs bezienswaardigheden die we nog niet hadden gezien tijdens de eerste dag die we in Florence waren. Deze vrijdag bezochten we o.a. kerk en klooster Santa Maria Novella waar we prachtige fresco’s zagen, het indrukwekkende en pompeuze mausoleum van de De’Medici familie (invloedrijke bankiers familie), basilica di Santa Croce, en de Ponte Vecchio (eerste stenen brug over het smalste punt van de rivier de Arno). Halverwege de middag begon het keihard te regenen. We schuilden een tijdje, maar toen dit te lang duurde gingen we toch maar terug richting auto en aanvaardden de terugtocht naar San Gimignano.

We relaxten even in onze B&B, totdat we muziek hoorden. We liepen het centrum in waar een stoet muzikanten in optocht aan ons voorbij trok. Wij liepen er achter aan en kwamen uit bij een Middeleeuws festival (Ferie delle Messi) in het park bij de stadsmuur. Daar was een Middeleeuwse scene opgezet met muziek, dans en mensen in kostuum, en er was een grote barbecue aan de gang. We bestelden wat te eten en namen plaats aan een hooibaal-tafel vanwaar we het tafereel om ons heen aanschouwden. Later op de avond gingen we naar het centrale plein waar we op het terras nog een pizza bestelden en de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje keken, samen met heeeeel veeeeel andere Nederlandse toeristen. In de rust kwam de stoet muzikanten en vlaggendragers weer voorbij en toen begon op het naastgelegen plein een optreden van de vaandeldragers (vlaggen gooien), ridder gevechten en jonkvrouwen dansen. We keken een tijdje, haalden toen een ijsje, en keken de voetbalwedstrijd af. Daarna was het tijd om terug te gaan naar onze B&B en onze tassen weer in te pakken…

Zaterdagochtend ontbeten we zoals iedere dag weer in ons B&B. We gingen er nog even op uit om wat souvenirtjes te shoppen, checkten toen uit en reden terug naar de luchthaven van Pisa waar we onze huurauto weer inleverden en weer terug vlogen naar Nederland… De vakantie zat er al weer op…

This entry was posted in Toscane.