Waarom het regenwoud regenwoud heet…

Haihai!

Een eerste berichtje van ons vanuit San José. Vannacht om 04u nederlandse tijd (20u lokale tijd) aangekomen bij ons hotel. Na een nacht goed slapen om onze jetlag weg te werken, konden we vanochtend aan onze eerste excursie beginnen. Met de bus gingen we naar Nationaal Park Vulkaan Poas. Het was even zoeken, maar al gauw hadden we de bus terminal en de juiste bus gevonden. Je hebt hier allemaal van die mannetjes rondlopen aan wie je alles kunt vragen, da`s wel handig

Na een busrit van ongeveer 2 uur kwamen we aan bij de vulkaan, en na een korte klim keken we in de krater. Ik denk dat we geluk hadden, want de top lag in de wolken, maar de wind blies ze heel even weg, zodat we kort een blik konden werpen in de krater. Daarna hebben we een korte trail gewandeld door een regenwoud, waarvan we nu weten hoe het aan zijn naam komt Het begon enorm te plenzen, zelfs mijn poncho was niet bestand tegen deze regenbui… Met als gevolg dat we een goed half uur later in de souvenir shop met bijbehorend restaurantje zaten op te warmen achter een warme chocomel/cappuccino.
Om 14.30u begonnen we aan de terugreis, en na een heerlijk diner zitten we nu hier in het hotel ons verhaaltje te typen. Tot zover….

Liefs Josine

Wat opvalt na één dag Costa Rica:

-Costa Ricanen zijn nogal bang voor inbraak, ze voorzien hun huizen allemaal van ijzeren barricades voor hun ramen, deuren, patio´s en veranda´s en maken het geheel af met scheermes prikkeldraad en op afstand bedienbare sloten.

-De weg vinden is erg makkelijk, alle straten lopen noord-zuid of west-oost en hebben een corresponderend nummer. De horizontale zijn de avenida´s en de verticale de calles. Een compas is nog nooit zo handig geweest in een stad.

-Bij elke gelegenheid waar je in de rij moet staan staat een melkert baan achtige meneer of mevrouw (die overigens heel erg aardig zij) die je aanwijst bij welk hokje je je adminstratieve formaliteit mag gaan afwikkelen.

-Dat je onderweg naar Costa Rica je je een RSI schrijft aan formulieren die vooral bestemd zijn voor de douane van de VS en als je daar op tussenstop bent ze meteen even je vingerafdrukken en pasfoto nemen. Viel nog mee dat we geen DNA materiaal hoefden af te staan. Vloeistoffen (waaronder de toch niet zo heel vloeibare labello blijkbaar ook valt) mogen niet mee aan boord van het vliegtuig.

-Het is hier ontzettend snel en vroeg donker. Het lijken net de donkere dagen voor kerst maar dan in korte broek.

-De Costa Ricanen wel raad weten met de toegankelijkheid van hun nationale parken en er vijfbaans wandelpaden naar de top van een vulkaan aanleggen zodat o.a. ook de rolstoelgekluisterden onder ons op de top van een vulkaan kunnen staan.

-Het ook echt regent in regenwouden en er nevel hangt in nevelwouden en dat de meest opvallende oerwoudbewoners brutale eekhoorns zijn.